Van Moof S3 & X3: E-Bike review (september 2021)

Net als auto’s zijn er elektrische fietsen in verschillende kwaliteitsniveaus. Betrouwbare forenzenfietsen beginnen rond $ 1.000. Ze zien er mooi uit met in het ontwerp geïntegreerde motoren en batterijen vanaf $1.500. Boven de $2.000 zie je strakke ontwerpen en originele of high-end onderdelen, en geavanceerde elektronica VanMoof’s high-end prijzen maken het tot de BMW van de elektrische fietsen (of Tesla als je dat liever hebt). VanMoof neemt nu voorbestellingen aan voor zijn nieuwste trapondersteunde elektrische fietsen, de van moof S3 of van moof X3. Dit zijn de opvolgers van de 2018 full-sized en compacte X2 diefstal tartende elektrische fietsen. Het zijn twee van onze hoogst gewaardeerde ebikes.

VanMoof beweert dat de S3 en X3 een gelijkaardig uiterlijk hebben, maar ze zijn $400 tot $1.400 duurder dan VanMoof’s vorige generatie elektrische fietsen. VanMoof’s premium e-bikes zijn nu verkrijgbaar voor een prijs van $1.998/EUR1.998, wat ruim onder de $3.000 is.

Beter en minder duur? Deze boude bewering werd door mij een week lang op de proef gesteld in VanMoof’s Europese thuisstad Amsterdam.

ONZE REVIEW VAN DE VAN MOOF S3

Voordelen

  • Soepel, automatisch schakelen
  • Werking bijna geruisloos
  • Waar voor je geld:
  • Anti-diefstal ingebouwd met uitgebreid herstel

Nadelen

  • Voor opladen kan de batterij niet worden verwijderd
  • Sommige functies kunnen te gimmicky aanvoelen
  • Kick Lock is moeilijk in te schakelen
  • Complexiteit staat gelijk aan meer problemen
  • Onder de “motorkap” zien de S3 en X3 modellen er vrijwel identiek uit.

Er zijn veel verbeteringen aan de S3 en X3 modellen, waaronder de volgende:

  • Elektronische versnellingspook met vier versnellingen
  • Turbo Boost is krachtiger en onmiddellijk werkzaam
  • Kleinere, stillere 250W / 500W motor voor de voornaaf.
  • Hydraulische schijfremmen voor en achter voor beter remmen en minder onderhoud

De van moof S3 is verreweg de meest geavanceerde e-bike die ik ooit gezien heb. Het merendeel van de schakelingen verloopt soepel en vereist geen pauze zoals bij de $ 5.000 GXi. Soms, misschien één op de 50 schakelingen, voelde ik mijn voeten een derde van de omwenteling achter de nieuwe versnelling aan jagen of hoorde ik een mechanisch “gerinkel”, als de versnellingen vooruit gingen. Het was verder stil en mooi, waarbij ik met constante druk mee kon trappen terwijl de versnellingen onder me door bewogen, en bij stilstand weer naar de eerste versnelling terugkeerden. VanMoof laat je de tijden voor “terugschakelen” en “opschakelen” aanpassen, maar voor mij waren de standaardwaarden precies goed. Ik was blij dat ik de vierde versnelling had. Dit is iets wat ik op de elektronische drieversnellingsbak van Gocycle gemist had.

Van Moof S3 Versnellingsbak

VanMoof’s handgeschakelde versnellingsbak met twee versnellingen, die mechanisch was en op een centrifugaalversnelling berustte, was de laatste. De nieuwe versnellingsbak is voorzien van een elektrische eshifter. De S3 kan getest worden met de motor uit. Hij presteerde goed, de versnellingen schakelden, waardoor het mogelijk was de fiets zonder trapondersteuning te berijden, ondanks zijn 19-kg (42-pond) gewicht. VanMoof verzekert me dat de batterij voldoende is om de verlichting van stroom te voorzien en te schakelen tot je hem thuisbrengt.

Net als de versnellingen is de voornaafmotor van de fiets stiller dan zijn grotere tegenhanger. Hij kan 250W tot 350W continu vermogen leveren (500W piek). Hij is zo stil als een Cowboy. Hij was zo stil dat ik moeite moest doen om hem boven alle wind uit te horen. De fiets is zo evenwichtig dat ik op eenzame, lange stukken asfalt merkte dat ik met mijn handen helemaal van de handgrepen af reed. Het was gemakkelijk om bunny hops te doen vanaf verkeersdrempels.

Van Moofs Turbo Boost

VanMoof’s Turbo Boost functie zou op elke e-bike moeten zitten. Deze knop zit op de rechter handgreep en geeft een bijna onmiddellijke boost. Je kunt hem indrukken als je moet versnellen, een heuvel moet beklimmen of snel iemand moet passeren. Je hebt geen gashendel nodig om hem in te drukken, maar het is wel een gashendel.

VanMoof beweert dat de 504Wh batterij een actieradius van 60 km (37 mi) kan leveren bij gebruik op maximaal vermogen en tot 150 km bij gebruik in spaarstand. De X2 kon 60 km per lading afleggen toen ik hem vorig jaar testte. Ik kreeg niet dezelfde resultaten met de S3, ondanks dezelfde batterijcapaciteit — maar mijn test werd gedaan met een S3 die pre-release firmware had die wat vermogen beperkte om de batterij te beschermen. Ik haalde dus slechts 47 km (29.2 mi) voordat de batterij leeg was. Mijn test werd gedaan in de 32 km/u (20 mph), Amerikaanse stand. Met deze app-instelling kon ik kiezen uit na het opzij vegen van een waarschuwing dat ik in Europa was. Ik had ook de mogelijkheid om de Boost knop zwaar te gebruiken om te beginnen trappen of heuvels te beklimmen, net zoals ik de X2 testte. VanMoof deelt me mee dat mijn actieradius groter zou zijn geweest als ik de productiefirmware had gebruikt. In slechts vier uur was mijn S3 volledig opgeladen.

Mijn grootste klacht over de S3 is dat de batterij er niet uitgenomen kan worden om op te laden, maar wel voor onderhoud. Dit kan een probleem blijken voor stadsbewoners, vooral als je geen andere mogelijkheid hebt dan je fiets in je woonruimte op te laden. Hoewel de van moof X3 kleiner is, is hij gemakkelijker door de voordeur of in een lift te verplaatsen. Hij weegt echter bijna evenveel als de Van Moof S3, waardoor traplopen erg moeilijk wordt.

Extra kenmerken op de Van Moof S3 & X3:

  • Nieuwe pedalen en zadel uit één stuk (helaas waren geen van beide klaar om door mij getest te worden).
  • Nadat eigenaars klaagden over krassen op glanzende modellen S2 en X2, is de matte afwerking krasbestendig. Ik vind de matgrijze van moof S3 er beter uitzien dan de glanzende S2.

De meeste geluiden kunnen in de app worden uitgeschakeld.

  • De nieuwe optie “Ding dong hoorn” klinkt precies als traditionele mechanische bellen. Dit is een goede zaak, want de VanMoof sonar “ping”, die in de oude VanMoof stijl helemaal geen bel was, betekende dat mensen niet altijd van het geluid weg zouden lopen. Hoewel het gênant was om te gebruiken, was het toch niet zo gênant als de “feest” bel. Hoewel hij schattig is, gebruik hem alsjeblieft niet. Je kunt de meeste geluiden binnen de app uitschakelen.
  • Nieuwe handvatten beweren beter om te gaan met water (ik heb deze bewering niet getest en beweer ook niet dat ik ze begrijp).
  • Het op de bovenbuis geïntegreerde Matrix Display toont je de versnelling met een stip die er vier tikken overheen beweegt, en ook de laadtoestand. Hoewel het bij daglicht het best zichtbaar is, kan direct zonlicht het moeilijk maken om het te zien. Het zal niet iets zijn waar je tijdens het fietsen naar zult kijken. Toch is het erg gaaf.
  • Spatbordflappen helpen opspattend en rondvliegend vuil te verminderen
  • Voor een schoner uiterlijk zijn er nieuwe stalen schijven uit één stuk met in het frame geïntegreerde remklauwen en remklauwen met hydraulische elementen
  • Compacte 36V 4A lader
  • Er zijn nu klikafstandhouders verkrijgbaar om het stuur in één stuk in hoogte te verstellen zonder het eraf te hoeven halen.
  • Voor een kleinere hoeveelheid afval worden de fietsen in kleinere dozen verzonden
  • Elke fiets wordt nu geleverd met een voetpomp, gereedschapskistje met sleutels en smeermiddel, en een gele veiligheidsgordel en confetti.
  • Later deze zomer zal de App je ritten laten volgen en je laten zien hoeveel, gemiddelde snelheid, afstand, duur, en lengte.
  • VanMoof heeft de naam “Electrified” niet meer gebruikt bij de S3 of X3!
  • Dit is een heleboel vernieuwing! Er is ook meer kans dat er iets mis gaat. VanMoof S2 & X2 waren vooral gemaakt van VanMoof originele of aangepaste onderdelen. De van moof S3 & X3 zijn dat nog meer, volgens mijn bronnen. VanMoof schrijft de prijsdaling toe aan “industry first full supply chain control” en ook aan het grote aantal e-bikes dat het verkoopt. We kunnen alleen maar hopen dat dit ook een hoog niveau van kwaliteitscontrole garandeert, waardoor reparaties tot een absoluut minimum beperkt zullen blijven. Een elektronische versnellingspook met 4 versnellingen zal ongetwijfeld meer problemen veroorzaken dan alleen een paar fietsenwinkels.

Conclusie

VanMoof heeft twee nieuwe fietsen, de van moof s3 en van moof x3, die veel beter zijn dan de beste ebikes die hij ooit gemaakt heeft. Hoewel ze erg op elkaar lijken, is de rijervaring enorm verbeterd. Ze zijn geprijsd voor minder dan $ 2.000, wat ongelooflijk is voor een e-bike met premium mogelijkheden en een premium rijgedrag. Dit is een redelijke prijs voor een kwaliteitsfiets voor woon-werkverkeer waar je elke dag op kunt vertrouwen. Het is gemakkelijk om de S3 of X3 de beste ebikes onder $ 2.000 te noemen, maar het zijn misschien wel de duurste ebikes.

PrijsKenner
Logo
Enable registration in settings - general